Als laatste in een reeks van diverse bouwopgaven op Strijp-R in Eindhoven is door Houben / Van Mierlo architecten de hand gelegd aan een van de zes relicten op het terrein, namelijk de loopbrug.
In het stedenbouwkundig plan voor Strijp-R is opgenomen dat de relicten bijzondere gebouwen zijn en een ‘status aparte’ hebben. Deze oude gebouwen geven sfeer en een eigen identiteit aan Strijp-R die herinnert aan het industriële verleden. De loopbrug verbond ooit twee delen van een beeldbuizenfabriek. In de nieuwe situatie grenst de loopbrug aan het Bruggebouw. In het Bruggebouw zitten vijf grondgebonden woningen en de loopbrug is getransformeerd tot zelfstandige woning.
Het nieuwe Bruggebouw heeft onder invloed van ‘gebiedseigen kenmerken’ vorm gekregen. Het is zakelijk, eenvoudig en functioneel. Bij de start van ontwerp lag het woonniveau van het Bruggebouw een meter verhoogd ten op zichten van het omringende maaiveld. Door aan de straatzijde een loadingdock te introduceren met daarvoor het parkeren is dit hoogteverschil overbrugd, ontstaat er een ‘leef’ kelder en wordt er een subtiele verwijzing gemaakt naar het oude fabrieksmatige karakter van het terrein.